Podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei i wyższy komfort obsługi na kolejowej trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, a przewóz ładunków do portu w Gdyni będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. PLK ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Trwa także postępowanie na wybór wykonawcy prac na odcinku Wierzchucin – Lipowa Tucholska. Inwestycja PLK SA jest dofinansowana ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.
Modernizacja linii kolejowej 201 to jedna z największych inwestycji realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe SA. Jej cel to nie tylko podniesienie jakości podróżowania koleją między województwem kujawsko-pomorskim a Pomorzem, ale także (poprzez dobudowę dodatkowych torów oraz ich elektryfikację) zapewnienie sprawnego transportu towarów do i z portu w Gdyni.
Odcinek Lipowa Tucholska – Kościerzyna
PLK ogłosiły przetarg na modernizację ostatniego odcinka linii 201 między Lipową Tucholską a Kościerzyną. Na odcinku około 40 km zostanie przebudowany istniejący i zbudowany drugi tor. Trasa zostanie zelektryfikowana. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych peronów na stacji Szałamaje oraz przystankach Wojtal, Olpuch, Podleś. Powstanie również nowy przystanek Szenajda (gm. Kościerzyna), który zwiększy dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego.
Modernizacja uwzględni połączenia linii 201 z linią 203 Tczew – Kostrzyn za pomocą nowych łącznic Czarna Woda – Łąg Południowy oraz Szałamaje – Łąg, których budowa planowana jest w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk”. Bezpieczne i sprawne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie komputerowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.
Zaplanowano poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami. Nowe rogatki i sygnalizatory zostaną zabudowane łącznie na 14 przejazdach kolejowo-drogowych. PLK zbudują, przebudują lub zmodernizują 28 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty.
Podpisanie umowy z wykonawcą zadania „Zaprojektowanie (w zakresie branży srk i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: Odcinek 4 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Lipowa Tucholska – Kościerzyna” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” jest planowane w III kwartale 2026 r., a zakończenie robót – do końca 2029 r. Realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 85%.
Odcinek Wierzchucin – Lipowa Tucholska
Od 18 września trwa również postępowanie przetargowe na modernizację odcinka linii 201 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, między Wierzchucinem a Lipową Tucholską. Prace obejmą przebudowę 27 km istniejącego toru, dobudowę drugiego oraz ich elektryfikację. Łatwiejsze będzie wsiadanie do pociągów z nowych peronów na stacjach i przystankach Wierzchucin, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Zarośle, Rosochatka oraz Lipowa Tucholska. Konstrukcje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Będzie bezpieczniej na skrzyżowaniach dróg z torami. W czterech lokalizacjach (Wierzchucin – dwa obiekty, Lipowa oraz droga powiatowa Tleń – Tuchola) przejazdy kolejowo – drogowe zostaną zastąpione przez skrzyżowania dwupoziomowe. Na 9 innych przejazdach zabudowane zostaną nowe urządzenia – rogatki i sygnalizatory świetlne. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Budowa lub przebudowa obejmie także 19 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty, przepusty i przejścia pod torami.
Realizacja zadania pod nazwą „Odcinek 3 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz na odc. Maksymilianowo – Wierzchucin (w zakresie zabudowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i systemu monitoringu wizyjnego) w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” przewidziana jest w latach 2026 – 2029. Wyłoniony w przetargu wykonawca przygotuje projekty wykonawcze w zakresie branży sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz wykona prace budowlane. Zadanie dofinansowane jest ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021 – 2027 w wysokości 85 proc.
Linia nr 201 szybsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza
Modernizacja linii kolejowej 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia, historycznej „Węglówki”, na terenie woj. pomorskiego trwa od 2021 r., kiedy rozpoczęły się prace na liniach stycznych: na tzw. bajpasie kartuskim (linie: 229 i 234) oraz trasie Glincz – Kartuzy (linia 229). Od ubiegłego roku trwają zaawansowane prace na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z linią 214 Somonino – Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (w tym elektryfikacja linii 229 Glincz – Kartuzy). W tym tygodniu ogłoszono przetarg na odcinek
Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zakończenie zasadniczych prac budowlanych jest planowane w 2031 r., a w 2032 r. pozyskane zostaną niezbędne dopuszczenia.
Na terenie woj. kujawsko – pomorskiego w czerwcu br. ogłoszono przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin, a we wrześniu br. podpisano
umowę na modernizację stacji Maksymilianowo. Cały odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna PLK planują sfinalizować w 2029 r.
W efekcie prac najszybsze pociągi pasażerskie na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna składy pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h). Realizacja prac na odcinku Kościerzyna – Gdynia skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 minut, a między Maksymilianowem a Kościerzyną o około 20 minut.